Volg je zwangerschap week na week met Baby Journey!

Scan de QR-code met de camera van je telefoon om de app te downloaden

Interview met Hanna over het leven als tweelingmoeder

Du kanske även är intresserad av

Interview met Hanna over het leven als tweelingmoeder

Toen Hanna ontdekte dat ze in verwachting was van een tweeling, was ze overweldigd, maar ook nieuwsgierig naar de reis die voor haar lag. In dit interview vertelt ze over haar zwangerschap en haar eerste jaar als tweelingmoeder

Je bent bijna een jaar moeder van je tweelingmeisjes – PROFICIAT! Hoe voelt het?
Oh BEDANKT! Het voelt helemaal onwerkelijk en volgens mij net zoals de meeste ouders zich voelen; het is zo snel gegaan! Ik heb me dit jaar zo ongelooflijk dankbaar en gelukkig gevoeld, maar het was ook overweldigend om van twee naar vier te gaan.

Je hebt een eeneiige tweeling, wanneer in de zwangerschap kwam je erachter dat er meer dan één baby in je buik zat? Welke emoties kwamen bij je op?
Tijdens mijn eerste echo kwam ik erachter dat het een tweeling was. Voordat de verloskundige iets kon zeggen, zag ik vrijwel meteen duidelijk twee hoofdjes en riep ik uit: “Het zijn er twee!”. Ik moest het ook aan Johannes (mijn huisgenoot) vertellen via FaceTime en ik dacht dat de mijn telefoon uitgerekend op dat moment niet goed werkte. We waren allebei zo geschokt! De eerste paar dagen was ik heel ongerust omdat ik zo weinig wist. Hoe groot en zwaar wordt mijn buik? Hoe kan ik twee baby’s tegelijk ter wereld brengen? Kan ik borstvoeding geven? Ik zat met veel vragen waar ik het antwoord niet op wist. Maar ik werd snel rustiger toen ik met een paar vriendinnen die een tweeling hebben en met verloskundigen/artsen had gesproken. Toen kon ik er op een andere manier van genieten en me er blij over zijn. Als ik toen eens wist hoe goed alles zou gaan!

Hoe was je zwangerschap?
Helaas had ik een zware zwangerschap en van het een kwam het ander. Het ergste was de misselijkheid die nooit beter werd. Ik moest constant overgeven in de 8 maanden dat ik zwanger was. Ik denk dat ik in elke vuilnisbak in de stad heb overgegeven. Ik probeerde zoveel mogelijk energie te halen uit de gezellige momenten die ik had met de kinderen in mijn buik, bijvoorbeeld als ik ze allebei tegelijk voelde trappen. Dat was geweldig!

Heb je tijdens je zwangerschap iets gemist?
Ik had echt het gevoel dat we tijdens de hele zwangerschap in veilige handen waren. Omdat ik een ‘hoog risico’ zwangerschap had, ging ik gedurende mijn hele zwangerschap elke twee weken voor een echo en kreeg ik altijd antwoord op alle vragen die ik stelde.

Hoe was je bevalling?
Mijn bevalling was echt het coolste dat ik heb meegemaakt en zo’n enorm positieve ervaring, ook al was het persen zelf natuurlijk zwaar. Ik werd ingeleid in week 37 en had een lang proces verwacht, maar alles ging relatief snel en ik zei tegen Johan “ik wil het nog een keer doen” net toen Alba (nummer 2) eruit was. Dus voor aanstaande tweelingmoeders die net als ik doodsbang zijn voor de bevalling: een tweelingbevalling kan heel goed gaan en hoeft niet zo pijnlijk en zwaar te zijn als je je voorstelt.

Hoe is het eerste jaar als tweelingmoeder verlopen? Wat was het moeilijkst en wat was gemakkelijker dan je in eerste instantie had verwacht?
Het is echt het meest geweldige jaar van mijn leven geweest. Ik had me voorgesteld dat het veel moeilijker zou zijn met een tweeling dan het voor mij was. Ik heb niets anders om het mee te vergelijken, maar de dubbele liefde die je steeds terugkrijgt overtreft de zware kanten volkomen. Ik kan eeuwen naar ze zitten kijken terwijl ze samen spelen en lachen en het is ongelooflijk om hun liefde voor elkaar te zien. Wat moeilijk is, is dat ik me soms ontoereikend voel, bijvoorbeeld als ze allebei verdrietig zijn en mijn armen nodig hebben. Het is moeilijk om twee verdrietige baby’s tegelijk te troosten.

Wat zou je willen dat iemand je tijdens je zwangerschap had verteld over het verwachten van een tweeling en wat zou je anderen die nu in dezelfde situatie zitten willen vertellen?
We hebben allemaal zulke verschillende ervaringen en gevoelens over dingen, maar ik zou willen dat iemand me had kunnen geruststellen dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn als je je misschien voorstelt. Dat een vaginale bevalling niet traumatisch hoeft te zijn en dat dubbele borstvoeding niet zo moeilijk hoeft te zijn. Maar ook om hulp en steun te durven vragen aan familie en vrienden.

Hanna is de moeder van een tweeling, Mila en Alba. De meisjes werden geboren op 2 maart 2021 nadat Hanna in week 37 werd ingeleid. Je vindt haar instagram here.

You might be interested in

Copyright © Baby Journey

Copyright © Baby Journey

Mobile footer